dinsdag 8 november 2011

Leesverslag De gelukvinder

Subject
Aspecten
Onderwerp
Dit onderwerp heeft me erg aan het denken gezet. Een leven dat een Afghaanse gezin leidt. Iets wat ik zelf nooit zou kunnen bedenken. Door dit boek heb ik een andere mening gekregen over het leven van vluchtelingen.  
Gebeurtenissen
Een van de meest aangrijpende situaties was dat de vader van Hamayun (de hoofdpersoon) werd opgepakt. Later kwam Hamayun erachter dat zijn vader gemarteld werd. Bij elke gebeurtenis leefde je met de ik-persoon mee, want hij uitte zijn gevoelens op zo’n manier dat het leek alsof je uit de ogen van de ik-persoon keek.
Personen
Gedrag van de hoofdpersoon is altijd volwassen geweest. Ook toen hij vijf jaar oud was. Het was wel een beetje jammer dat hij tijdens zijn verblijf in Nederland toch nog in het leven in Afghanistan bleef hangen.
Opbouw
Het boek bestaat voor een groot deel uit flashbacks (bladzijde 15 t/m 282). Op bladzijde 157 en 158 is hij even in het heden. De twee delen lopen heel mooi in elkaar over. Eerst is hij zestien jaar en gaat hij naar het verleden. Hij begint dan te vertellen over toen hij acht jaar oud was. In de loop van zijn verhaal is hij weer in het heden en gaat hij verder.
De afloop is niet echt duidelijk, want je moet kiezen tussen een Happy Ending en een Alternative Ending. Voor de lezer is een open einde vaak niet prettig ook al was dit geen ‘officieel’ open einde. Ik had toch wel liever een duidelijk einde gehad waar ik blij of juist verdrietig van zou worden en niet iets daar tussenin.
Taalgebruik
Vele handelingen waren gedetailleerd beschreven. Daardoor was het makkelijk te volgen en te begrijpen. Af en toe komen er Afghaanse woorden voor, maar de betekenissen kon je zo uit de context halen. Een aantal woorden beschrijft de ik-persoon humoristisch, omdat hij nog ‘jong’ is. Hij noemt zijn pas geboren broertje ‘het egel broertje’, omdat hij hem op een egel vond lijken. Hij noemt de reisagenten die hen helpen naar Nederland te vluchten ‘bottendragers’. Hamayun en zijn familie zijn de gestolen botjes en de hond moet hen van de ene naar de andere plek smokkelen.




Beknopte verhaalanalyse en beoordeling
Titel: De gelukvinder
Auteurs: Edward van de Vendel, Anoush Elman
Verschijningsjaar: 2008
Subject
Uitwerking
Inhoud
Hamayun zit met zijn familie in een asielzoekerscentrum. Hij is gevlucht voor de taliban. De meest afschuwelijke dingen heeft hij mee moeten maken. Hij vertelt over zijn moeilijke reis naar Nederland en over een moeilijk te verkrijgen verblijfsvergunning. Moet hij nu terug?
Thema (hoofdonderwerp in abstractie)
-          Vluchten naar Nederland voor een beter leven
-          De achtergelaten mensen missen
Motieven (herhalende onderwerpen die gezamenlijk tot het hoofdonderwerp leiden)
-          Vriendschap
-          Gezinsgevoel
-          Mensensmokkel
-          Teleurstelling
Personen
-          Hamayun is de ik-persoon. De gevoelige zoon voor mama en de dappere zoon voor papa.
-          Bashir is de grote broer van Hamayun. Hij keek erg op naar zijn broer.
Historische tijd en ruimte
Tijdsduur is 9 jaar. Het verhaal speelt zich af in Mazar-e-Sharif, Kabul, Amersfoort, Zevenaar, Hoogeveen en Groningen
Titelverklaring
Onderschrift
Hij wilde het geluk vinden met het vluchten naar het buitenland. In dit geval was dat Nederland. Ze zijn wel een beetje teleurgesteld, want de regering doet moeilijker dan ze dachten over het verblijf.
Verteller (perspectief)
Ik = Hamayun
Genre
Familieroman
Spanning
Elke keer als de Taliban het huis van Hamayun binnenviel.
De vader werd opgepakt
Vlak na de moord op de docent Engels van Hamayun
Stijl
-          Gedetailleerd verteld
-          De schrijver houdt rekening met de leeftijd van de ik-persoon en zijn woordkeuze.
-          Goed gestructureerd
Waardering recensies
De mensen zijn onder de indruk. Er is niet veel kritiek.
Persoonlijke waardering
Een meeslepend verhaal. Ik ben erg onder de indruk. Ik geef het boek een negen als waardering.



1 opmerking: