donderdag 6 februari 2014

Balansverslag Merve Hasdemir

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Het boek Hersenschimmen was absoluut mijn nummer één. De manier waarop de ik-persoon de lezer meesleepte door het boek was uitermate bijzonder. Maarten was bijvoorbeeld een stukje lopen met zijn hond. De hond liep weg en hij vertelde maar door. Maarten vergat zijn hond en op een gegeven moment was ik de hond ook vergeten. Dat maakt het boek zo mooi. Je kunt je heel goed in de ik-persoon verplaatsen. Daar voor hoef je niet dement te zijn. Je merkte ook dat het steeds slechter ging met Maarten, doordat hij steeds meer moeite had met praten. Ik vond dat Bernlef dat goed heeft laten zien, zonder dat de lezer er echt niets van begreep.

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?
Ik vond de lessen waarbij we films keken over literatuur de leukste literatuurlessen. Niet zo zeer omdat we achterover konden leunen en een beetje film mochten kijken, maar omdat die films er voor hebben gezorgd dat we bij alles wat er werd gezegd een beeld bij hadden. Ik vond het luisteren naar de hoorcolleges van Hermen Pleij ook heel fijn. Hij was soms wel iets te snel, maar wat hij vertelde was niet al te lastig. Het is een fijne spreker.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Ik vond het lezen van werken uit de Verlichting en Romantiek iets minder leuk dan het lezen van moderne boeken, omdat ik me bij het lezen moderne boeken meer betrokken voelde. Het is bijvoorbeeld lastiger om mijzelf te verplaatsen in een personage uit een boek dat tijdens de Verlichting is geschreven. De kwaliteiten van deze boeken lijden daar natuurlijk niet onder.
Overigens was het beter geweest als we destijds kritiek kregen van de docenten Nederlands (als reactie op de blog) in plaats van onze klasgenoten, omdat docenten kritischer zijn.

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Door de kennis die we over boeken hebben opgedaan in de afgelopen jaren, ben ik anders gaan kijken naar de manier waarop schrijvers hun boeken hebben geschreven. Op de basisschool en in de eerste en tweede klas lees je zomaar een boek. Je denkt er niet bij na wat de schrijver met bepaalde dingen bedoelt. Dat zijn dan natuurlijk ook de ‘tienerboeken’. Carry Slee bijvoorbeeld. Ik weet nog heel goed dat ik bij het lezen van het boek ‘Spijt’ heel erg verrast (en vooral verdrietig) was, omdat Jochem zelfmoord had gepleegd. Als ik nu een boek lees, probeer ik vast te stellen hoe het verhaal zal gaan lopen. Dat interesseert mij op dit moment meer dan vroeger. Als ik mijn kennis vergelijk met de vierde klas, merk ik dat ik de lat steeds hoger probeer te leggen. Ik probeer nu steeds heftigere en moeilijkere boeken (qua gebeurtenissen) te lezen.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Ik ben vooral trots op mijn 7 die ik vorig jaar van meneer Philipsen heb gekregen voor mijn blog. De sectie Nederlands heeft vooral gekeken naar wie alles op tijd online zette. Ik vond het reageren op andere blogs iets minder leuk, omdat er in de klas bijvoorbeeld al rond ging dat leerlingen er toch niets mee deden. Ik heb zo vaak als ik kan gekozen voor het schrijven van recensies, zodat meerdere mensen ervan kunnen genieten. Het lezen van een recensie vind ik zelf altijd heel fijn. Natuurlijk heb ik de verwerkingsopdrachten ook gemaakt. De verwerkingsopdrachten vond ik het meest leerzame van alle opdrachten, omdat het best gedetailleerd werk is. Vorig jaar hadden we in een groepje het boek ‘Bezonken Rood’ gelezen, maar omdat ik de bespreking van het boek had gemist, moest ik een recensie schrijven. Dat heb ik met plezier gedaan. Een boek in een groepje analyseren is overigens ook leerzaam, omdat je je eigen ideeën met die van anderen kunt vergelijken.

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik weet zeker dat ik in mijn verdere leven nog heel veel boeken zal gaan lezen. Ik vind het ook heel leuk om een boek in verschillende talen te lezen, omdat er altijd een vertaling is waarbij het boek het best bij jou is overgebracht.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Reacties op de blogs kunnen het best worden geplaatst door docenten zelf. Voor de rest vond ik dat alles heel goed geregeld was. Er waren in de vierde klas wel een aantal onduidelijkheden over de blogs, maar die zijn er nu allang niet meer. Het werken met deze methode was wel fijn, maar omdat ik er niet elke dag op zat, vergat ik mijn wachtwoord wel eens. Mijn laatste paar verslagen heb ik er dus pas op kunnen zetten, omdat ik mijn wachtwoord weer eens was vergeten. Verder vind ik dat de sectie Nederlands zijn best heeft gedaan om ons zo goed mogelijk literair te ontwikkelen.


Merve Hasdemir

Geen opmerkingen:

Een reactie posten